Ο σχεδιασμός συσκευασίας, ειδικά όταν μιλάμε για e-shops,  εμπίπτει συνήθως στην κατηγορία του ενός «αναγκαίου κακού» που πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι ιδιοκτήτες προκειμένου να ικανοποιήσουν τις καθημερινές παραγγελίες. Παρόλα αυτά, η συσκευασία έχει τη δύναμη να μεταφέρει ηχηρά μηνύματα για το brand σας και τα προϊόντα σας λειτουργώντας ως ένα πολύτιμο εργαλείο μάρκετινγκ εφάμιλλο με τις άλλες βασικές διαφημιστικές σας ενέργειες.

Αναλογιστείτε αγαπημένα σας brand και φέρτε στο μυαλό σας τις συσκευασίες που χρησιμοποιούν για τα προϊόντα τους. Θα συνειδητοποιήσετε ότι έχετε τη δυνατότητα να θυμηθείτε τη συσκευασία, τα χρώματά της, τη γραμματοσειρά ή τα μηνύματα που φέρει. Ο στόχος τους έχει επιτευχθεί.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε μαζί κάποιες λειτουργίες της συσκευασίας καθώς και πώς μπορεί να μετατραπεί σε ένα ισχυρό εργαλείο μάρκετινγκ.

1. Το πρώτο σημείο επαφής

Σε ένα φυσικό κατάστημα, τα προϊόντα σας διεκδικούν την προσοχή των καταναλωτών έναντι άλλων προϊόντων που βρίσκονται στο ίδιο ή σε κοντινά ράφια. Σε ένα e-shop, τα προϊόντα σας έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τους πελάτες σας τη στιγμή της παραλαβής της παραγγελίας τους. Και στις δύο περιπτώσεις, χρειάζονται μόλις 6 δευτερόλεπτα για να σχηματίσουν οι πελάτες σας μια πρώτη εντύπωση για το brand και τα προϊόντα. Ο σχεδιασμός της συσκευασίας είναι αυτός που θα καθορίσει την αντίληψη των πελατών και θα να ενδυναμώσει ή αποδυναμώσει τη φήμη της επιχείρησής σας. Η συσκευασία ενός προϊόντος έχει τη δύναμη να κερδίσει την προσοχή των πελατών και να μεταφέρει μηνύματα σχετικά με τις αξίες, την ταυτότητα και την ιστορία του brand. Μην αφήσετε αναξιοποίητη την ευκαιρία να κερδίσετε το παιχνίδι των εντυπώσεων από την «πρώτη αυτή επαφή».

2. Τα «χωρίς λόγια» μηνύματα

Κάποιες φορές είναι οι λέξεις και το νόημά τους που κάνουν τη διαφορά, πολλές φορές όμως είναι όλα τα άλλα στοιχεία που συμπληρώνουν τον σχεδιασμό μίας συσκευασίας και αποκαλύπτουν περισσότερα για το brand ή τα προϊόντα σας. Τα χρώματα, οι υφές, το είδος της τυπογραφίας και οι αναπαραστάσεις που καταλαμβάνουν χώρο σε μία συσκευασία επικοινωνούν ένα brand storytelling που μπορεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Για παράδειγμα, ο μινιμαλιστικός σχεδιασμός με γήινα χρώματα προσδίδει μία αίσθηση πολυτέλειας και κομψότητας ενώ παράλληλα μπορεί να αναδεικνύει ότι τα προϊόντα αυτά προέρχεται από μία εταιρεία που συνυπολογίζει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

3. Η unboxing εμπειρία

Μία τάση που ξεκίνησε δειλά το 2006 με το πρώτο unboxing video στο ίντερνετ, που όμως εξαπλώθηκε με viral διαστάσεις και μέχρι σήμερα συνεχίζει να ενδιαφέρει τους καταναλωτές και να απασχολεί τις εταιρείες περισσότερο από ποτέ. Οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να πάρουν μια πρώτη γεύση από το προϊόν που τους ενδιαφέρει χωρίς να νιώθουν ότι αποτελεί μέρος μίας διαφημιστικής καμπάνιας που θέλει να τους επηρεάσει ενώ οι εταιρείες μπορούν να ενισχύσουν την αγοραστική εμπειρία των πελατών τους να δημιουργήσουν μαζί τους συναισθηματικούς δεσμούς. Ποιο είναι το μυστικό για να απογειώσετε την unboxing εμπειρία των πελατών σας; μα φυσικά, ο σχεδιασμός της συσκευασίας σας.

4. Η δύναμη της επιθυμίας

Είτε πρόκειται για ένα προϊόν σε φυσικό κατάστημα είτε για μία ηλεκτρονική παραγγελία, ο σχεδιασμός της συσκευασίας έχει ως στόχο να «παίξει» με την επιθυμία των καταναλωτών. Στην πρώτη περίπτωση για να τους καλλιεργήσει τη λαχτάρα να αποκτήσουν ένα προϊόν, ακόμα και αν δεν είχαν σκεφτεί ότι ίσως το χρειάζονται, και στη δεύτερη περίπτωση για να τους δημιουργήσει την επιθυμία να προτιμήσουν ξανά το κατάστημά σας για τις μελλοντικές τους αγορές. Ένας ελκυστικός σχεδιασμός μιας συσκευασίας για να είναι επιτυχημένος χρειάζεται βέβαια να αποτελεί μέρος μία ευρύτερης στρατηγικής μάρκετινγκ που συνάδει με την ταυτότητα του brand.

Με ποιόν τρόπο η συσκευασία γίνεται ένα ισχυρό εργαλείο μάρκετινγκ;

1. Brand Logo & Tagline

Αναπόσπαστο μέρος της εταιρικής σας ταυτότητας, το logo και το tagline, εφόσον υπάρχει, αποτελούν τα πλέον αναγνωριστικά στοιχεία που συνοδεύουν κάθε ενέργεια μάρκετινγκ στην οποία επενδύετε. Είτε τοποθετηθούν σε κεντρικό σημείο της συσκευασίας είτε καταλαμβάνουν όλη τη συσκευασία είτε βρίσκονται σε ένα διακριτικό σημείο, το logo σε συνδυασμό με το tagline είναι η αφετηρία σας.

2. Εταιρικά Χρώματα

Τα χρώματα και οι συνδυασμοί χρωμάτων που έχουν συμπεριληφθεί στο brand book σας έχουν ως στόχο να σας βοηθήσουν να ενισχύσετε το brand awareness και να αποτυπωθείτε στη μνήμη των καταναλωτών. Η εφαρμογή τους δεν περιορίζεται αποκλειστικά για τη χρήση σε διαφημιστικές καμπάνιες ή εταιρικές παρουσιάσεις αλλά επιβάλλεται να αποτελέσουν μέρος του ευρύτερου σχεδιασμού συσκευασίας. Προσθέστε λοιπόν τα χρώματά σας στις συσκευασίες σας και δημιουργήστε ένα ακόμα σημείο επαφής με τους καταναλωτές όπου θα μπορούν να σας αναγνωρίζουν.

3. Τυπογραφία

Κάθε brand τις περισσότερες φορές συσχετίζεται με μια συγκεκριμένη τυπογραφία που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς του. Υιοθετήστε μία κοινή, ενιαία τυπογραφία σε κάθε σας παρουσία είτε αυτή αφορά το website, την επικοινωνία σας στα social media ή τη συσκευασία. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο πάχος και τις αποστάσεις των γραμμάτων ενώ φροντίστε να βρίσκονται σε εύκολα αναγνωρίσιμο σημείο επάνω στη συσκευασία.

4. Άλλα στοιχεία

Ο σχεδιασμός μιας συσκευασίας θεωρείται επιτυχημένος όταν συμπληρωθεί με κάποια επιπλέον στοιχεία που επικοινωνούν χρήσιμα μηνύματα για το brand και τα προϊόντα σας. Μπορεί να αφορά σε ένα έξυπνο slogan που αναγράφεται πάνω στη συσκευασία στην οποία αποστέλλετε τις παραγγελίες σας ή ένα badge που αναδεικνύει ότι είσαστε μία εταιρεία που σέβεται το περιβάλλον ή ότι ακολουθείτε συγκεκριμένους κανόνες πιστοποίησης.

Ενσωματώνοντας όλα τα παραπάνω στοιχεία δίνετε την ευκαιρία στους πελάτες σας  αφενός να τους συστηθείτε ξανά και ξανά και αφετέρου να αποκτήσουν μια πιο σφαιρική εικόνα για το ποιοι είστε και τι πρεσβεύετε. Κάθε ενέργεια που κάνετε για την εταιρεία σας χρειάζεται να αποτελεί μέρος μίας σφαιρικής στρατηγικής μάρκετινγκ που αναδεικνύει την επιχείρησή σας και τα προϊόντα σας. Μην παραμελείτε λοιπόν τη συσκευασία από την εξίσωση.

Για οποιαδήποτε απορία, πώς να ξεκινήσετε και πώς να επιτύχετε τον σχεδιασμό μιας συσκευασίας που λειτουργεί ως ένα ισχυρό εργαλείο μάρκετινγκ, η έμπειρη ομάδα μας βρίσκεται στη διάθεσή σας.